Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Hastánc

A hastánc, mint mozgásforma egy rendkívül színes kulturális közegből született meg. A napjainkban leginkább ismert, és elterjedt formája a raks sharki, mely egyiptomi eredetű. Jelentése: a kelet tánca. Mai nevét -bellydance- tükörfordításban kapta, mikor népszerűvé vált a nyugati országokban. Ez ugyan egy téves fordítás, de a látvány miatt ráragadt és máig leginkább a köztudatban élő elnevezés ez. Míg az eddigi táncokban az egész test mozgott, addig ebben az újonnan megismert műfajban külön mozdultak meg a testrészek, ami nagyon felkeltette az emberek érdeklődését. Az orientális tánc szülőföldje Egyiptom. Sok hastáncosnő a filmiparnak köszönhetően vált ismertté, ők vetették el a magot, mely a XX., XXI. században aztán olyannyira kikelt, hogy mondhatjuk, manapság a nők körében az egyik legkedveltebb szórakozási formává, hobbivá vált.

Egyiptomban természetesen nem csak a felkapott, színpadi tánc létezik. Minden területnek meg van a sajátos tánca. A népiesebb, folklór táncokat Mahmoud Reda vitte színpadra Reda Troup nevezetű társulatával. A színpadiasított táncok azonban nagy mértékben megőrizték eredetiségüket, s sajátos jegyeiket. Ezek a táncok is leggyakrabban egy történetet mesélnek el táncba öntve. Ezt érzékelhetjük a táncos arcjátékán is.

Az egyiptomi raks sharki stílust a csillogás, a színek kavalkádja, a szűk fazonú fellépő kosztüm jellemzi. Sok gyöngy, flitter és minta díszíti az egy- vagy kétrészes ruhákat. Ez a stílus viszonylag szabad teret enged viselőjének, így számos egyedi és kreatívan elkészített darab születik.

török hastáncról legtöbbünknek a háremek és a szultánok jutnak eszünkbe. Ennek az országnak táncosn

őit azonban leginkább az európai,s egyiptomi rab nők adták. Így aztán valójában ennek a táncágazatnak nincsenek jelentős török gyökerei, hanem egy átvett és átformált táncról beszélhetünk.

libanoni hastánc show-jellegű, és nagy szerepet kapnak a díszes kiegészítők. Ez a műfaj egyébként közel áll a raks sharkihoz. Szaúd-arábiai vonulatát is ismerjük a hastáncnak, mely egy teljesen egyedi mozgáskultúra, s melynek elterjedésével szintén új szín került a keleti táncok palettájára. Hosszú, ízlésesen díszített ruhákban táncolják a szaúdi nők.

A raks sharkitól nagyban eltérő mozgásforma a törzsi tánc. Ez a vándorló népek táncából alakult ki, ami nagyban keveredett, alakult, hiszen gondoljunk csak bele, hány kultúrán át épült. A cigány, az indiai és a spanyol táncok mindmáig sokrétűen fuzionálódnak. A törzsi tánc jórészt improvizatív. Ez az ősi nőiesség tánca, kevésbé hangsúlyos a kecsesség, fontos viszont a csoport összhangja. Egyes elmondások szerint a különböző törzsek és közösségek tagjai azzal segítették várandós társukat, hogy táncoltak neki. Ezzel felkészítették őt a szülésre, hisz a látottakat alkalmazni tudta maga is. A hastáncnak ugyanis tudvalévően jó hatása lehet a hasi tájékra, az izmok átalakulására... A ruhák a törzsi táncban gazdagon díszítettek. Főleg kagylókból, érmékből és csipkés betétekből állnak. A díszítést gyakorta alakítja az egyéni ízlésvilág, s jellemző a túldíszítettség. Már korábban kialakultak az egyes területekre jellemző öltözékek. A nők, attól függően, hogy hol laktak, úgy ékesítették ruhájukat kagylóval, vagy éppen érmékkel. A mai rázókendőket a görögöktől eredeteztetik, ahol szintén van gyökere a kelet táncának. Különböző fúziók is kialakultak, mivel a vándorló népek országonként hagytak el elemeket, s vettek fel újakat.

Ezek keveredéséből újabb stílusok születtek, ilyen például az arab flamenkó vagy az indiai elemekkel színesített bollywood tánc. A fúziós hastánc talán leginkább a törzsihez hasonlítható, de mozgásvilága mégis más. A zene kevésbé keleties, inkább elvont, más stílusú zenékkel vegyített. A ruha necchálós. Erőteljes szerepet kap a hasmunka, a felsőtest megtartása, s az izoláció. Napjainkban ez az alfaj is nagyon elterjedt, jórészt azonban a hastánc csupán alap, a ráépített mozgás már egyéb táncokat ötvözve érik egy új stílussá, amit világtáncnak hívnak. Videókkal, képekkel és információkkal rendelkezünk egyiptomi táncosnőkről, -akiket korábban már említettem- ( mint pl. Tahia Carioca, Samia Gamal, Naima Akef, Nagwa Fuad). Egyiptomban leginkább az elmúlt 100 évben lett népszerű a raks sharki. A szépséges hastáncosnők filmekben tűntek fel, ami elvarázsolta a közönséget. Idővel alakult és változott a ruházat is, máig hatalmas divatja van a csodás kosztümöknek. Bátran mondhatjuk, hogy a hastánc bölcsője Kairó. Nemcsak új hastáncosok válnak itt ismertté, hanem itt születnek a legújabb mozdulatok, kosztümök, "trendek". Az orientális tánc tért hódított nyugaton, aminek ugyanúgy van előnye, mint ahogy hátránya is. Örülhetünk, hogy nem veszik el egy ilyen csodálatos világ, mely telis tele van rejtelmekkel, női fortélyokkal, titkokkal és szépséggel. Másrészről azonban tudni kell a helyén kezelni ezt a világot, s a hagyományait. Sokszor sajnos olyan előadást lát a közönség, amelyből téveszméket szűr le. Sokan annyira átformálják és új jelentéssel ruházzák fel a kelet táncát, hogy már csak alapjaiban hasonlít az eredetire. Bízzunk benne, hogy ezt a tudásanyagot azok fogják továbbadni az utókornak, akik valóban részesei voltak e misztikus világnak. Ma is köztünk élnek azok, akik bárki másnál jobban tudják, hogy milyen ízig-vérig hastáncosnőnek lenni, s milyen a csador mögül vágyódni egy belső én felé. Mind tudjuk, hogy manapság egy nőnek már más feladata van, mint a régi időkben. Úgy gondolom, ez nem feltétlen mondható rossznak, mégis szükségünk van arra, hogy igazi nőnek érezzük magunkat. Ez ebben a rohanó, emancipált világban nem is olyan egyszerű feladat. A hastánc sokunk számára nyit(ott) meg egy új életformát, s ad(ott) kezünkbe egy új életszemléletet.

smalllogo.png 

 

 

 

 

A mappában található képek előnézete Hangszerek